Kollektivkaoset vokser: Dobling i daglige forsinkelser siden 2021
- Glenn Sagstad
- Sep 18
- 2 min read
Stadig flere kollektivbrukere opplever å komme for sent – nesten hver eneste dag. Særlig togpendlerne rammes hardt, viser ferske tall fra NAF. Nå advares det mot at flere kan velge bilen fremfor buss, trikk og bane.
Daglige forsinkelser er blitt normalen
Kollektivtrafikken i Norge sliter med punktligheten og for mange har forsinkelser blitt en daglig plage. NAFs nyeste Trafikantbarometer viser at 17 prosent av de spurte opplever forsinkelser nesten daglig – en dramatisk økning fra 8 prosent i 2021.
– De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Toget topper misnøyen
Tallene er særlig nedslående for togpendlerne. I 2021 svarte kun fire prosent at de opplevde forsinkelser fire til fem ganger i uken. I 2025 er det tallet hele 21 prosent.
– Togkaoset på Østlandet har fått mye oppmerksomhet, men det er viktig å huske at utfordringene er bredere. Også buss, trikk og bane sliter, sier Handagard.
Bussbrukere er heller ikke forskånet. Nesten én av fem – 19 prosent – melder om daglige forsinkelser i år, mot 10 prosent for bare fire år siden. Samme tendens gjelder for reisende med trikk og bane.
Når bussen blir upålitelig – velger folk bilen
Et fungerende og presist kollektivtilbud er avgjørende for at folk skal fortsette å bruke det. Når punktligheten svikter, øker faren for at reisende velger bilen i stedet.
– Når du ikke vet om bussen eller toget kommer i tide, er det fristende å ta bilen. Da har du i det minste kontroll selv, sier Handagard.

Regionale forskjeller: Tromsø verst, Bergen best
Det er store regionale variasjoner. Tromsø peker seg ut med den mest negative utviklingen – her har andelen som opplever hyppige forsinkelser økt med hele 14 prosentpoeng.
Også i Oslo, Stavanger og Trondheim melder flere om at kollektivtilbudet ikke lenger er til å stole på.
Bergen er det store unntaket. Her har forsinkelsene økt marginalt – fra 8 prosent i 2021 til 10 prosent i år. En utvikling som tyder på at noe gjøres riktig på Vestlandet.



