top of page

Miljøsatsing og motorolje: Slik ble Elite Bil Miljøfyrtårn

Elite Bil på Raufoss har brukt ett år på å bli Miljøfyrtårn-sertifisert. Det har kostet både tid og penger – men ifølge eier og daglig leder Bjørn Bjerke, er det verdt det: – Vi har fått høyere kvalitet i begge ender, sier han.


En tung prosess – med lett resultat

Det å bli Miljøfyrtårn er ikke noe man bare gjør, forteller Bjørn Bjerke. Med åtte ansatte og et hektisk bilverksted å drive, var det likevel ingen vei utenom da han bestemte seg for å ta skuta gjennom sertifiseringsløpet.


– Vi startet egentlig for mange år siden, da vi begynte å rydde opp etter fabrikkdriften. Det var på tide å få ting på plass, sier Bjerke.


Prosessen innebar både kartlegging, rutiner, dokumentasjon og mye internt arbeid. Men resultatet? Et ryddigere verksted, mer miljøvennlig drift – og ikke minst stolthet.



ree

F. v. Bjørn Bjerke og Petter Dalheim. Foto: Jan Erik Sandmo


Fra spillolje til systematikk

Bilverkstedet håndterer daglig store mengder farlig avfall – fra spillolje til kjemikalier. Nå har de full kontroll.

– Alt spillvann og olje går i en oljeutskiller som tømmes og analyseres jevnlig. Vi rapporterer inn verdiene, og holder oss godt innenfor grensene, forklarer miljøansvarlig Peter Dalheim.


Det høres kanskje teknisk ut, men det handler egentlig om én ting: Å ta ansvar for hva som slippes ut i naturen.


Sertifisering uten støtte

Til tross for at prosessen er omfattende, har Elite Bil tatt hele kostnaden selv.

– Det finnes ingen støtteordning. Vi har gjort dette fordi vi mener det er riktig – ikke fordi vi måtte, sier Bjerke.


Selv om det foreløpig ikke er krav om sertifisering i bilbransjen, stiller verkstedkjeden MECA forventninger til sine partnere. Og det synes Elite Bil er helt greit.


Bedre kvalitet – for både kunder og ansatte

Bjerke mener sertifiseringen gir ringvirkninger langt utover miljørapportene.

– Verkstedet vårt ser ryddigere ut. Kunder kommer helt inn i lokalene og ser at vi har orden. Det gjør noe med tilliten, sier han.


Også økonomien merker en positiv effekt: – Vi har lavere kostnader knyttet til avfall og logistikk. Og det er lettere å drive god butikk når alt er på stell.


Hva er Miljøfyrtårn?

  • Et norsk sertifiseringssystem for virksomheter som ønsker å jobbe systematisk med miljø og bærekraft.

  • Kravene varierer etter bransje, men omfatter blant annet avfallshåndtering, energibruk, innkjøp og HMS.

  • Over 9000 virksomheter i Norge er sertifisert per 2025.


Mellom bensin og batteri

Elite Bil selger og reparerer i hovedsak bruktbiler – og det er fortsatt fossilbiler som dominerer.

– Rundt 70 prosent av bilene vi selger er fossile. Men det er en gradvis overgang til brukt elbil. Vi ser at mange som var skeptiske til elbil nå gir det en sjanse, sier Bjerke.


Likevel tror han fossilbilene vil holde stand en stund til – særlig i distriktene.


Utbyggingsplaner – og lokal kjærlighet

Midt oppi sertifisering og miljøarbeid planlegger Elite Bil nybygg. En større verkstedsbygning er under planlegging – men det har vært en kronglete vei.

– Vi er midt i en reguleringsprosess nå. Det har vært utfordringer med Banenor, skog, brann og endringer i kommunens arealplan. Men nå ser vi lys i tunnelen, sier han.


Et alternativ kunne vært å flytte virksomheten til et annet sted. Det var aldri aktuelt.

– Sjela mi ligger her. Jeg kommer aldri til å flytte Elite Bil ut av Raufoss.



Med Miljøfyrtårn-sertifiseringen i boks og store utbyggingsplaner på trappene, går Elite Bil inn i framtida med både ansvar og ambisjoner. For Bjerke handler det ikke bare om å selge biler – men om å drive bærekraftig, lokalt og med stolthet.

bottom of page