Mjøsbrua og Moelvtunnelen nattestengt én uke ekstra: – Rust og ledebil skaper trøbbel
- Glenn Sagstad
- Jul 8
- 2 min read
Updated: Jul 19

E6 Mjøsbrua vil fortsatt være nattestengt på grunn av forsinka tunnelarbeid. Bård Asle NordbøStatens vegvesen
E6 ved Mjøsbrua skulle åpne igjen 11. juli, men nattestengingen forlenges med én uke. Tungtrafikk, bussruter og rustne lysarmaturer har forsinket arbeidet – og nå må bilistene belage seg på flere netter med omkjøring og stengte veier.
Et puslespill med prioriteringer
Det er ikke mangel på innsats som gjør at veien fortsatt er stengt – snarere tvert imot. Kombinasjonen av nødvendig vedlikehold og krav fra tungtrafikken har gjort det krevende å få jobben gjort i tide.
– Vi prøver å balansere hensynet til trafikkavvikling mot å få gjort jobben mest mulig effektivt, sier prosjektleder Lars Magnar Allergodt i Statens vegvesen.
For å sikre fremkommelighet for modulvogntog og enkelte bussruter, har det vært mye ledebilkjøring i stedet for full nattestengning. Dette har ført til redusert fremdrift – og nå altså en ekstra uke med nattarbeid.
Lys som varer – og rør som ruster
Inne i Moelvtunnelen byttes både kabelstiger og lysarmaturer ut etter å ha blitt angrepet av rust. De gamle lysrørene, som ofte må byttes, erstattes nå med LED-lys som har langt lengre levetid.
– Når vi først gjør jobben, gjør vi det skikkelig. Det vil gi færre stengninger framover, sier Allergodt.
Her kjører du i stedet
Stengningen gjelder nattestid, fra kl. 21.00 til 06.00, helt fram til 18. juli. Den omfatter både Moelvtunnelen og Mjøsbrua – og påvirker både gjennomfartstrafikk og lokaltrafikk.
Anbefalte omkjøringsveier:
Gjennomfart: Riksveg 4 mellom Oslo og Gjøvik
Lokalt: Fylkesveg 213 via Brøttum (Moelv – Lillehammer)
Frustrasjon – men også forståelse
For mange bilister og pendlere er dette dårlig nytt midt i ferietida. Men Vegvesenet håper forståelsen er der for at dette er en investering i bedre framkommelighet på sikt.
– Vi skjønner at dette påvirker mange. Men arbeidet er helt nødvendig for å sikre tunnelens levetid og gjøre vedlikeholdet enklere framover, sier Allergodt.
Litt mer venting – mye mindre vedlikehold
Når lysene tennes igjen og Mjøsbrua åpner for natttrafikk som normalt, kan trafikantene se frem til en mer driftssikker og robust tunnel. Den ekstra uken i mørket nå, kan bety færre overraskelser senere.



