top of page

Veien videre for riksveg 4

Etter å ha ferdigstilt 27 kilometer ny og utbedret vei på Hadeland, klargjør Statens vegvesen nå de siste fem kilometerne over Lygna. Snart vender de blikket sørover – mot utfordringer i Nittedal, Oslo og hele veien til Gjøvik.


Klar for åpning over Lygna

Onsdag 2. juli klippes snora for den nyeste delen av riksveg 4. På bare 16 måneder har Vegvesenet og Anlegg Øst Entreprenør bygd fem kilometer ny vei mellom Almenningsdelet og Lygnebakken.


Prosjektet omfatter også gang- og sykkelvei, lokalvei og ei bru for gående, syklister og skiløpere. Alt er levert til avtalt tid og pris.


ree

Prosjektleder Pål-Steinar Karlsen har ledet arbeidet med å bygge ferdig rv. 4 på Hadeland. Nå skal Røstetunnelen utbedres. Nils Brandt skal planlegge ny rv. 4 med fire felt fra Roa til krysset mot Gardermoen på Grua. Samtidig skal Vegvesenet se på løsninger for ny rv. 4 på resten av strekningen mellom Gjøvik og Oslo. Per Kollstad/Statens vegvesen


– Det er vi veldig godt fornøyde med, sier prosjektleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen.


Nye mål på vei mot Oslo

Nils Brandt tar nå over som prosjektleder for neste etappe sørover – en fellesstrekning for rv. 4 og E16 fra Roa til Gardermo-krysset på Grua.


– Det er stor trafikk og tidvis alvorlige ulykker mellom Roa og Grua. Køene kan bli lange, særlig på utfartsdager, sier Brandt.


Målet er å forlenge firefelts motorvei til Grua. Før det må Lunner kommune vedta reguleringsplan innen 2028. Røstetunnelen skal rehabiliteres innen 2030 og et nytt tunnelløp planlegges etter 2031.


Trangt i sør

Sør for Hadeland står mer komplekse utfordringer. I Nittedal har trafikkproblemene vart i tiår, og i Oslo kolliderer transportbehov med byutvikling og miljømål.


– Vi må finne en balanse mellom framkommelighet, nullvekstmål og ønsket byutvikling, sier Ole Seegaard i Statens vegvesen.


Han leder arbeidet med en ny mulighetsstudie som skal gi anbefalinger for hele riksveg 4 – fra Gjøvik til Sinsen.


ree

Vegvesenet mener den beste løsning for framtidig rv. 4 er å utbedre dagens veg. Mer enn halvparten av riksvegtrafikken er lokal, og kjører av mot Lena og andre lokalveger.Per Kollstad/Statens vegvesen


Ny vei langs Gjøvikbanen er skrotet

Mot nord har Vegvesenet lagt bort planene om en ny trasé langs Gjøvikbanen, vest for Einavatnet.


– Nesten halvparten av trafikken her er lokal. Det gir ikke mening å bygge ny vei når vi kan forbedre den eksisterende, sier Seegaard.


En vei for framtiden

Mulighetsstudien starter i høst og skal være ferdig i 2026. Målet er å lande en plan som både gir bedre flyt, færre ulykker og en bærekraftig vei mellom Gjøvik og Oslo.

bottom of page